همانطور كه اشاره شد، اين امر بايد به صورت دورهاي و ماهانه با انعقاد قرارداد با يك شركت معتبر و تخصصي كه در اين زمينه مهارت لازم و كافي دارند انجام شود، شما با انجام اين كاراز خرابي آسانسور و پرداخت هزينههاي اضافي براي ساختمان جلوگيري مي كنيد. همه ساختمانها اعم از تجاري و مسكوني، بايد خدمات سرويس و نگهداري آسانسور را به صورت ماهانه انجام دهند.
نكاتي در مورد تعمير آسانسور وجود دارد كه اين روزها كمتر كسي به شما خاطر نشان مي كند، به دليل افزايش عملكرد آسانسورها در اكثر مجتمعها و ساختمانها، خطرات و خرابيهاي احتمالي افزايش مييابد. اين نكته قابل توجه، براي افرادي است كه در ساختمانها يا مجتمع هاي خود آسانسور نصب كردهاند.
تعمير و سرويس ماهيانه آسانسور تنها راهي است كه از خطرات و خرابيهاي احتمالي جلوگيري ميكند، اما بايد با احتياط انجام شود زيرا اگر كوچكترين سهل انگاري و اشتباهي پيش بيايد خسارات زيادي وارد ميشود كه در نتيجه ي آن شما به نصابها و تكنسينهايي كه در اين زمينه تجربه دارند نياز پيدا خواهيد كرد.
چرا تعمير آسانسور را بايد به افراد متخصص بسپاريم؟
هنگامي كه مي خواهيد آسانسور را تعمير كنيد، ابتدا بايد به دنبال تعميركار واجد شرايط باشيد. آسانسورها داراي اجزا و سيستمهاي پيچيده و گستردهاي هستند كه بررسي و تعمير آنها كار راحتي نيست و نياز به دانش و تخصص بالا دارد.
به همين علت است كه ما اصرار داريم اين امر توسط متخصصان انجام شود. يك تعميركار با تجربه بايد دانش تخصصي در زمينه تعمير و سرويس آسانسور داشته باشد تا بتواند علل خرابي آسانسور را به خوبي تشخيص دهد. در غير اين صورت، نه تنها به رفع مشكل كمكي نميكند، بلكه با تعمير نامناسب ميتواند آسيب هاي بيشتري بوجود آورد.
چه نكاتي در تعمير آسانسور مهم است؟
- توجه داشته باشيد كه بايد با شركتهايي كه خدمات آسانسور ارائه ميدهند، قرارداد يك ساله امضا كنيد.
- در صورت پايان قرارداد، آن را مجددا تمديد كنيد.
- اطمينان حاصل كنيد كه حتما ماهي يكبار آسانسور ساختمان شما سرويس شود.
- هنگامي كه آسانسور دچار مشكل شد هرچه سريعتربراي رفع مشكل آن اقدام كنيد.
- شركت آسانسوري كه با شما قرارداد دارد بايد به طور همزمان قرارداد بيمه مسئوليت آسانسور را با يك شركت بيمهي معتبر منعقد كند.
قطعات مهم در تعمير آسانسور
تابلو فرمان: در اين قسمت، مشكلات موجود معمولا به دليل استهلاك و فرسودگي قطعات آسانسور در صفحه كنترل و تابلو فرمان است. عواملي مانند ورود و خروج نادرست ولتاژ برق به قطعات تابلو فرمان ميتواند باعث ساييدگي و ضعيف شدن قطعات داخل آسانسور شود.
گيربكس: معمولا مشكل اصلي در اين قسمت از آسانسور به دليل ارتعاشات و لرزش بيش از حد در هر حركت آسانسور بين طبقات است كه در زمان شروع به حركت و مكث بين طبقات مشاهده ميشود. علت اصلي اين ارتعاش شل شدن گيربكس آسانسور است.
موتور: همانطور كه ميدانيد مانند تمامي وسايل حمل و نقل ، قلب و مركز آسانسور موتور آن است. مشكلات مربوط به آسانسور و گيربكس از عمده مشكلات و خرابي آسانسورها است؛ يكي از دلايل خرابي موتور يا گيربكس لرزش هاي مداوم است كه بايد برطرف شود.
درب ها: آسيبي كه به دربهاي آسانسور وارد ميشود به احتمال زياد ناشي از محل تماس يا لولهها مي باشد. استفاده نادرست از دربهاي آسانسور باعث بوجود آمدن اين خرابيها ميشود. به عنوان مثال، نگه داشتن طولاني مدت دربهاي آسانسور و جلوگيري از بسته شدن آنها در نهايت باعث از بين رفتن دربهاي آسانسور ميشود.
كابين: بيشترين مشكلاتي كه در زمينه كابين آسانسورها رخ ميدهد لرزشهايي است كه به طور واضح داخل كابين احساس ميشوند. علت اين لرزشها و نقصها ميتواند از خراب شدن حلزوني هاي داخل گيربكس هم باشد.
علل مهمي كه در خرابي آسانسورها نقش دارند:
- با فشار بستن و نگهداشتن دربهاي آسانسور توسط افراد
- چشم پوشي و ناديده گرفتن لرزشهاي غيرعادي و صداهاي هشداردهنده
- وارد كردن ضربات محكم به دربها و طبقات آسانسور
- باز كردن درب آسانسور قبل از رسيدن كابين به طبقات
- استهلاك و فرسوده شدن قطعات آسانسور به دليل نصب غير اصولي
- سوار شدن در آسانسور بيشتر از ظرفيت و گنجايش آن
- استفاده از نصاب و تكنسينهايي كه تخصص و مهارت كافي در زمينه تعمير و خرابي آسانسورها ندارند
- بازي كردن كودكان با آسانسور به عنوان وسيله بازي
- قطعات فرسوده و قديمي
- استفاده از آسانسورها هنگام اسباب كشي و جابجايي وسايل سنگين به خصوص حمل مبلمان
- نداشتن سرويس ماهانهي منظم و دورهاي
منيع : رسالت