به گزارش شبكه اطلاع رساني راه دانا؛ در سال 1800 ميلادي به دنبال توليد فولاد، انقلاب بزرگي در ساخت ساختمان هاي بلند و مرتفع ايجاد شد. ساختار اين نوع از ساختمان ها با كمك فلزات تشكيل شد و مهندسان و معماران توانستند آسمان خراش ها و برج هاي بسيار مرتفعي به طول چند صد متر بسازند.
اما همانطور كه همه ي ما ميدانيم بدون اختراع وسيله اي به نام آسانسور هرگز نميشد از اين برج ها استفاده كرد. آسانسورهاي مدرن و جديد به گونه اي ساخته شده اند كه مردم مي توانند به راحتي و با خيال راحت به بالاترين طبقه آسمان خراش ها صعود كنند.
امروزه شهرهاي شلوغي مانند نيويورك، به شدت به آسانسورها وابسته هستند علت آن هم وجود ساختمان ها و برج هاي مرتفع در اين گونه شهرهاست.
به طور كلي آسانسور هيدروليك نوعي بالابر است كه براي انجام عمليات بالابري، سيال از طريق يك تونل يا سيلندر يا چيزي مشابه آن، كار پمپاژ را انجام مي دهد. اين سيال مي تواند به صورت مايع و آب باشد، مي تواند بخار آب باشد و حتي مي تواند روغن هيدروليك باشد. در هر صورت اصول عملكرد همه ي آسانسورها كم و بيش يكسان است.
در اين بخش ، ما با سيستم هاي حركت و كنترل آسانسور هيدروليك آشنا مي شويم.
آسانسورها
عملكرد و نحوه ي كار يا نگهداري آسانسور بسيار ساده است. آسانسور شامل كابين متصل به سيستم بالابر و كابل متصل به جعبه مي باشد.
البته آسانسورهاي مدرن و جديد پيچيده تر از اين ها هستند. آسانسورهاي جديد براي تحمل وزن كابين و سرنشينان و اطمينان از ايمني آن ها به يك سيستم مكانيكي پيشرفته نياز دارند.
امروزه از دو نوع آسانسور بيشتر استفاده مي شود: آسانسورهاي هيدروليك و آسانسورهاي كابلي يا طنابي
آسانسورهاي هيدروليك
در سيستم آسانسور هيدروليك، بار توسط فشار پمپ هاي هيدروليك جابجا مي شود.
سيستم آسانسورهاي هيدروليك از سه قسمت تشكيل شده است:
- مخزن روغن
- پمپ يا تلمبه اي كه به كمك موتور الكتريكي كار مي كند
- دريچه اي كه بين سيلندر و مخزن قرار مي گيرد
پمپ، روغن را از مخزن به سيلندر هدايت مي كند. هنگامي كه دريچه باز است، روغن به راحتي به موقعيت قبلي خود برمي گردد. اما اگر دريچه بسته باشد، روغن با فشارزياد وارد سيلندر مي شود.
با جمع شدن روغن در سيلندر، فشار به پيستون منتقل مي شود و كابين آسانسور به سمت بالا حركت مي كند. با نزديك شدن آسانسور به طبقه مورد نظر، سيستم كنترل آسانسور سيگنالي را به موتور الكتريكي ارسال مي كند تا به تدريج پمپ را متوقف كند.
برعكس، وقتي آسانسور مي خواهد به طبقه پايين بازگردد، سيستم كنترل آسانسور سيگنالي به سوپاپ ارسال مي كند و دريچه باز مي شود.
وزن كابين و سرنشينان، پيستون را به داخل سيلندر حاوي روغن هل مي دهد و روغن به مخزن باز مي گردد. هربار كه آسانسور در قسمت پايين متوقف مي شود، سيستم كنترل دوباره دريچه را مي بندد.
عملكرد اين دستگاه بسيار ساده است، اما داراي معايبي نيز مي باشد كه ما قصد داريم به آنها بپردازيم.
اشكالات سيستم هيدروليك
مهمترين مزيت سيستم هيدروليك اين است كه به راحتي مي تواند با پمپ كم، قدرت زيادي توليد كند ، به طوري كه آسانسور به راحتي بالا برود. اما اين سيستم دو اشكال عمده دارد.
مهمترين مسئله اندازه ي تجهيزات است. اگر آسانسور مي خواهد از طبقات زيادي بالا برود، به پيستون بلندتري هم احتياج دارد، پيستون بلندتر هم به فضاي زيادتري احتياج دارد، به عنوان مثال، اگر مي خواهيم از اين سيستم براي يك ساختمان 10 طبقه استفاده كنيم، بايد در قسمت پايين حداقل 9 طبقه چاه حفاري كنيم كه پيستون جا شود.
نحوه كاركرد آسانسور هيدروليكي
آسانسورهاي هيدروليك بر اساس سيلندرهاي هيدروليكي كار مي كنند. كاربرد و استفاده از سيلندرهاي هيدروليك بسيار متنوع است. احتمالا نمونه هايي از اين خروجي ها را در دستگاه هاي كوچكتر ديده باشيد. سيلندرهاي هيدروليك با نيروي فشار روغن كار مي كنند. در مورد كاربرد اين جك ها در بالابر هيدروليك بايد گفت كه فشار روغن توسط دستگاهي به نام پاوريونيت تامين مي شود و به پيستون جك ها منتقل مي شود.
از نظر ساختاري، سيلندرهاي هيدروليك در قسمت پايين كابين آسانسور قرار دارند و از طريق نيروي هيدروليكي براي بلند كردن آسانسور استفاده مي كنند. در واقع پمپ نصب شده در پاوريونيت، روغن را با فشار به زير پيستون هاي سيلندر هيدروليك ارسال مي كند و به اين ترتيب، او آسانسور را به ارتفاع بالا مي برد. زماني كه روغن پيستون به طور كامل تخليه شد آسانسور پايين مي آيد. البته با تعيين دقيق ميزان تخليه روغن مي توان محل دقيق ايستادن آسانسور در هر طبقه را تعيين كرد.
آسانسورهاي هيدروليك از نظر موقعيت قرارگيري جك ها به دو نوع مستقيم و غير مستقيم تقسيم مي شوند.
ويژگيهاي آسانسور هيدروليك
اولين مزيت اين آسانسور اين است كه ديگر نيازي به وجود موتورخانه روي پشت بام نيست. اين ويژگي، نصب اين نوع آسانسور را در خانه هاي قديمي بدون آسانسور تسهيل مي كند. ساختار سبك، فضاي محدود مورد نياز و وجود كابين هاي مختلف از جمله موارد ديگري است كه آسانسور هيدروليكي را نسبت به رقباي خود برتر مي كند.
اما اين آسانسورها نقاط ضعفي نيز دارند كه مي تواند براي گروه كوچكي از افراد قابل توجه باشد. سرعت، اولين و مهم ترين ترين مشكل اين آسانسورها است. در حقيقت، آسانسورهاي هيدروليك سرعت كندتري نسبت به رقباي قديمي تر خود دارند.